Novinář v popkultuře: Zodiac

Americký novinář Robert Graysmith napsal v roce 1986 knihu „Zodiac“ pojednávající o svém mnohaletém a beznadějném hledání sériového vraha s touto přezdívkou, který řádil v okolí Severní Kalifornie na konci šedesátých let. Režisér David Fincher vytvořil na motivy Robertovy knihy stejnojmenný film  kde, byť neúmyslně, vykresluje klasické stereotypy žurnalisty z  „jů es ej.“

Nejprve příběh ve zkratce.  Psychicky narušený a přesto velmi inteligentní zločinec vraždí náhodné oběti a sám o tom informuje policii a místní noviny.  Posílá jim dopisy s šiframi, které by měly pomoci odhalit jeho identitu. Strážci zákona i redaktoři ze San Francisco Chronical, kolem nichž se točí hlavní dějová linie, jen tápou, a i přes 2 300 podezřelých nikdo z nich nezjistí, kdo je ten záhadný šílenec.

Již od prvního záběru můžeme vidět redakční poradu. V pozadí ruch zvonících telefonů téměř v dokonale vyváženém tempu proložený harmonickými hlasy postav zvedajících telefony s představením Chronicalu a melodické ťukání několika stovek prstů do psacích strojů.  Zodiac poslal dopis, který chce mít na titulní straně, ale do začátku tisku zbývá už jen deset minut. Tyto deadliny, kterých je ve filmu víc než dost a provázejí práci každého publicisty, dodávají punc akce celému snímku, který díky tomu i přes metráž 157 minut není zbytečně dlouhý.

Můžeme také pozorovat typické dva profily novinářů.  Zelenáč  Robert Graysmith, kterého brilantně ztvárnil Jake Gyllenhaal, je původně karikaturista. Záhada Zodiacova vraždění mu však nedá spát. Sledujeme přerod vždy řádně upraveného a učesaného knihomola v investigativního novináře na volné noze s týdenním strništěm pobíhajícího po nocích mezi policejním archivem a schůzkami s pochybnými zdroji.  Druhý profil zastupuje postava Paula Averyho, který jako typický frajer sedí v redakci  poslední, kouří jednu cigaretu za druhou, popíjí k tomu whisky a obvolává své tajné zdroje. Jeho posedlost se však přetaví v alkoholismus a sociální izolaci. Této role se ujal Robert Downey Jr.

Z celého snímku však plyne jedno zásadní poučení, které vychází z důležitého faktoru a tím je síla médií. Ta mohou působit jako výborný nástroj při hledání vraha. Existuje snad lepší způsob jak zapojit masu lidí při identifikaci zločince? Na druhé straně mince je bohužel neuvážlivé chování některých z nich.  V případě vypuštění citlivé informace, která měla prozatím zůstat utajena, můžou pomoci šílenci se lépe orientovat a být o krok napřed. Vytváří se také oblak strachu mezi běžnými občany. Ten oblak, který Zodiac chtěl, aby si udělal z médií nástroj k propagaci svých činů. Proto by měla být vždy prioritní kvalita před senzací, rychlostí a kvantitou.

Přidat komentář